Fortepiano simli-klavişli musiqi alətidir. Burada klavişlər müvafiq simə toxunanda kiçik çəkic hərəkətə gəlir. Belə musiqi alətləri barədə ilk məlumat Qədim Yunanıstana aiddir.
XII əsrdə klavikord yarandı. Klavikord əvvəlcə bir, daha sonra bir neçə klaviaturası olan taxta qutu idi.
Klavikordla eyni vaxtda klavesin meydana gəldi. Buradan səs zərblə çıxmırdı. Klavesin barmaqla çalınan musiqi aləti idi. Klaviş simə bağlı olan möhkəm dilləri hərəkətə gətirirdi. Klavesin klavikorddan fərqli olaraq ev musiqi aləti deyildi və daha geniş yayılmışdı. XVI-XVII əsrlərdə bir çox bəstəkarlar onun üçün pyeslər yazmışdılar. Amma klavesin qüsursuz deyildi və o dövrün ən bacarıqlı ustaları onu təkmilləşdirməyə çalışırdılar.
İrəliləyiş 1711-ci ildə əldə olundu. İtaliyanın Paduye şəhərində klavesin ustası Bartolomeo Kristofori tamamilə yeni musiqi aləti ixtira etdi. Bu musiqi alətindən səs başlıqlarına möhkəm materialdan üzlük çəkilmiş kiçik taxta çəkiclərin köməyi çıxırdı. Artıq klavesinin əsas qüsuru aradan qaldırılmışdı: ifaçı ucadan və astadan çala bilirdi. Buna görə də həmin musiqi alətinə fortepiano (forte – uca, piano –asta) adı verildi.
Fortepianoda çəkic üç simə birdən toxunur ki, bu da səsin daha dərin olmasına imkan verirdi. Buna baxmayaraq, ilk fortepianolar çox qüsurlu idi. Odur ki, klavesin hələ uzun müddət dəbdən düşmədi.
Fortepiano üçün əvvəlcə sol pedal düşünüldü. Sol pedal çəkicləri yan tərəfə elə çəkirdi ki, onlar simlərin hamısına deyil, ikisinə və ya birinə toxunurdu. Nəticədə tembr - səsin tonu və gücü dəyişirdi.
Keçədən düzəldilmiş səsboğan yastıqcıq (dempfer) da fortepianonun mühüm detalı sayılır. Çəkic simlərə toxunanda o, kənara sıçrayır. Dempfer kənara sıçramasaydı, səs qısa və boğucu olardı. Səsboğan olmasaydı, musiqi yerinə uzun-uzadı uğultu eşidilərdi.
Klavişi buraxanda, səs kəsilir, amma çəkic yerinə qayıtdığı, dərhal simdən kənara sıçradığı üçün deyil. Sadəcə, səsboğan simə möhkəm sıxılaraq səsi boğur.
Tezliklə fortepianoya sağ pedal əlavə olundu. O, səsboğanın yerinə qayıtmasına imkan vermirdi. Ona görə də səs çox uzanırdı. Nəticədə fortepiano musiqisi yeni tonlar əldə etdi.
XIX əsrdə fortepianonun iki növü yarandı: üfüqi – qanad formasında korpusu olan royal və şaquli – pianino (italyancadan tərcümədə kiçik piano deməkdir). Royal konsert alətidir. Səsi güclü olduğu üçün ondan böyük səhnələrdə istifadə olunur. Pianino isə daha çox ev musiqi alətidir.
Lakin ölçüsündən asılı olmayaraq fortepiano praktiki olaraq nəhayətsiz imkanlara malikdir. Onun diapazonu az qala bütün musiqi alətlərinin diapazonlarını əhatə edir. Səsin gücü yüngüldən güclü fortissmoyadək dəyişir. Məhz buna görə bütün böyük bəstəkarlar fortepiano üçün yazıblar. Ferens List isə hətta orkestr üçün yazılmış bütün əsərləri, o cümlədən Bethovenin simfoniyalarını fortepianoya uyğunlaşdırmışdı.
11.04.2014